نوشته شده در اخبار، حقوق بشر

دستکم ۳ تجمع اعتراضی برگزار شد

  طی روز گذشته و امروز، جمعی از کارگران حفاظت جنگل مازندران، گروهی از کارگران فصلی نی‌بر مجتمع کشت و صنعت هفت تپه و شماری از کارگران پالایشگاه بید بلند ۲ بهبهان، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

  به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، امروز چهارشنبه، ۱ خرداد ۱۳۹۸، جمعی از کارگران حفاظت جنگل، در اعتراض به معوقات مزدی ۷ ماهه خود در مقابل ساختمان استانداری مازندران تجمع کردند.

کارگران معترض ضمن مطالبه ۷ ماه حقوق معوقه خود خواستار مطالبات بخش بهره برداری از جنگل تا پایان سال ۹۶ شدند.

همچنین گفتنی است که این کارگران با اجرای طرح تنفس جنگل در آستانه بیکاری قرار دارند.

منابع کارگری در استان مازندران گفتند: “کارگرانی که از سال ۹۶ با اجرای طرح تنفس جنگل مسئولیت قرق‌بانی و حفاظت از جنگل‌های شمال را برعهده دارند به این موضوع معترض هستند که بعد از گذشت سه سال سازمان جنگل‌داری قصد دارد مسئولیت حفاظت از جنگل‌ها را با مزایده به بخش خصوصی واگذار کند و در این بین با بلاتکلیف کردن حدود یک هزار و ۷۲۹ کارگر که پیش از این با ۲۱ شرکت بهره‌بردار همکاری داشته‌اند، نگرانی‌های شغلی برای آنها به وجود آورده‌است”.

کارگران می‌گویند: “دولت در سال ۹۶ با اجرای قانون تنفس در جنگل‌های شمال، قرارداد با ۲۱ شرکت بهره‌بردار جنگل در حوزه منابع طبیعی مازندران (منطقه ساری) و غرب استان (منطقه نوشهر) که یک هزار و ۷۲۹ کارگر داشتند، را خاتمه داد و همه این کارگران را به عنوان قرق‌بان در حفاظت از جنگل‌ها به کار گرفت”.

آنها با بیان اینکه حدودا ۶ تا ۱۰ ماه  طلب مزدی کارگران قرق‌بان پرداخت نشده و در عین حال از سال ۹۶ حق بهره برداری آنها به تاخیر افتاده است، اظهار داشتند: “بلاتکلیفی کارگران حفاظت از جنگل درحالیست که مجلس در سال جاری در ردیف بودجه اجرای طرح تنفس هیچ مبلغی را برای پرداخت حقوق کارگران حفاظت از جنگل پیش‌بینی نکرده و سازمان مراتع نیز با این روند امکان پرداخت حقوق کارگران قرق‌بان را ندارد”.

این کارگران اظهار داشتند: “بر اساس قانون تنفس جنگل باید سازمان منابع طبیعی و مراتع و جنگل‌ها با کارگران این شرکت‌ها در قالب حفاظت و احیای جنگل‌ها قرارداد منعقد کند و مجلس نیز بودجه لازم را مصوب کند”.

تجمع کارگران فصلی مجتمع کشت و صنعت هفت تپه

به گزارش ایلنا، امروز چهارشنبه، ۱ خرداد ۱۳۹۸، گروهی از کارگران فصلی نی‌بر مجتمع کشت و صنعت هفت تپه در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد فروردین‌ماه خود تجمع کردند.

یکی از کارگران حاضر در این باره گفت: “کارگران فصلی نی‌بر برای مشخص شدن وضعیت مطالبات مربوط به فروردین ماه آنها نگران هستند”.

این کارگر با بیان اینکه حدودا دو هزار کارگر فصلی در مجتمع هفت‌تپه مشغول کارند، در ادامه گفت: “کارفرما به این دلیل که میزان کارکرد هر یک از کارگران فصلی در فروردین‌ماه به حداقل رسیده، از پرداخت حقوق خودداری کرده است”.

این کارگر فصلی نی‌بر هفت تپه تصریح کرد: “در فروردین‌ماه سال جاری با بارندگی مستمر و سیلاب‌هایی که بخش‌هایی از مزارع نیشکر را دربرگرفته بود، امکان کار کردن در همه روزها را نداشتیم”.

کشت و صنعت هفت تپه، قدیمی ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی اواخر سال ۱۳۹۴ از سوی سازمان خصوصی سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد.

حدود چهار هزار نفر به صورت رسمی، قراردادی و پیمانکاری در بخش های مختلف این شرکت بزرگ تولید شکر مشغول کار هستند.

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در ۱۵ کیلومتری شهر شوش در شمال خوزستان واقع است.

تجمع کارگران پالایشگاه بید بلند ۲

به گزارش ایلنا، روز گذشته، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماری از کارگران پالایشگاه بید بلند ۲ در بهبهان در اعتراض به عدم امنیت شغلی اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

گفتنی است که این کارگران قرار است با اتمام پروژه‌های عمرانی بیکار شوند.

کارگران پالایشگاه بید بلند ۲، گفتند: “از آینده شغلی خود ابراز نگرانی میکنیم و نگرانیم که در ماه‌های آتی بیکار شویم”.

تعداد پر شماری از این کارگران در رو گذشته به نهادهای مرتبط از جمله فرمانداری مراجعه کردند و خواستار ورود این نهادها به موضوع شدند.

این کارگران در بخش‌های ساخت و عمران پالایشگاه مشغول به کار بوده‌اند و کارفرما به آنها گفته است که بعد از اتمام پروژه‌ها، دیگر کاری برایشان وجود ندارد.

فرماندار بهبهان نیز در این رابطه گفت: “واحد گاز پالایشگاه بیدبلند در حال تکمیل است و هم اکنون حدود پنج تا ۶ هزار کارگر در قسمت‌های عمرانی و زیرساختی آن مشغول به کار هستند. پس از پایان عملیات ساخت این واحد صنعتی، تعداد کارگران تا یک ششم کاهش پیدا می‌کند از این رو کارگران از تعدیل نیرو نگران هستند”.

بیان دیدگاه