نوشته شده در حقوق بشر

متهم به مشارکت در قتل عمد تنها به دلیل دویدن به دنبال بسیجی

علیرضا برمرز پورناک متهم به مشارکت در قتل عمد تنها به دلیل دویدن به دنبال بسیجی جان باخته بیش از یک سال از تشکیل پرونده معروف به اکباتان تهران میگذرد و اکنون یکسال است که شماری از ۸ متهم جوان این پرونده در زندان به سر میبرند.پرونده ای که در پی جان باختن یک طلبه داوطلب بسیجی با نام «آرمان علی وردی در شهرک اکباتان تهران تشکیل شد. این طلبه داوطلب چهارم آبان ۱۴۰۱ در جریان خیزش سراسری زن زندگی آزادی در یک درگیری با شهروندان در شهرک اکباتان تهران مجروح میشود و دو روز بعد در ششم آبان جان خود را در نتیجه این ضرب و شتم از دست میدهد.

علیرضا برمرز پورناک ۲۶ ساله ۱۳ آبان ۱۴۰۱ توسط ماموران اطلاعات سپاه تهران بازداشت و پس از یک هفته تحویل پلیس آگاهی تهران میشود. او از جمله هشت متهم این پرونده است که به مشارکت در قتل عمد» متهم شده است. بر اساس قوانین موضوعه کیفری در ایران این اتهام میتواند برای او مجازات مرگ در پی داشته باشد.

شواهد نشان میدهند بازداشت علیرضا توسط اطلاعات سپاه در محله آبشار تهران پس از آن صورت میگیرد که ماموران دو نفر از دوستان علیرضا را دستگیر کرده و خواهان شناسایی او میشوند بنا بر شواهد و مستندات تصویر علیرضا تنها در فیلم تعقیب آرمان علی وردی توسط شماری از جوانان موجود است و در تصاویر مربوط به ضرب و شتم او علیرضا حضور ندارد.

علیرضا برمرز پورناک در دوران بازداشت به شدت از سوی ضابطان قضایی اطلاعات سپاه و پلیس آگاهی تهران مورد شکنجه و آزار قرار میگیرد تا تن به اعتراف اجباری دهد. همچنین گوشی موبایل علیرضا سه و ماه نیم دربه اعتراف اجباری دهد. همچنین گوشی موبایل علیرضا سه و ماه نیم در اختیار اطلاعات سپاه تهران بوده و آنها از تمامی محتوای خصوصی و شخصی از جمله محتوای شبکه های اجتماعی در تلفن همراه او کپی برداری کرده و از طریق آنها او را برای اعتراف اجباری تحت فشار قرار میدهند.

در نهایت شکنجه ها و فشارها علیرضا را وادار به اعتراف اجباری میکند و همین اعتراف اجباری به عنوان مستندی برای انتساب اتهام و صدور کیفرخواست علیه او مورد استفاده قرار میگیرد.

در این میان انتساب اتهام مشارکت در قتل عمد به حسین نعمتی در حالی است که در گزارش پزشکی قانونی به صراحت ضربه به سر علت مرگ بسیجی جان باخته اعلام شده و در نتیجه بنا بر ماده ۳۶۸ قانون مجازات اسلامی فقط افرادی که به سر ضربه زده اند به عنوان شریک در قتل شناخته میشوند اما اساسا مشخص نیست که کدام یک از متهمان به کدام بخش از بدن بسیجی جان باخته و با چه شدتی ضربه زده اند. بر اساس ماده ۴۷۹ قانون مجازات اسلامی در چنین شرایطی به دلیل نامشخص بودن عمل ارتکابی متهمان آنها قانونا باید به پرداخت دیه محکوم شوند.

ماده 7 اعلامیه جهانی حقوق بشر : همه در برابر قانون مساوی هستند
همه در برابر قانون ، مساوی هستند و حق دارند بدون تبعیض و بالسویه از حمایت قانون برخوردار شوند. همه حق دارند در مقابل هر تبعیضی که ناقض اعلامیه حاضر باشد و بر علیه هر تحریکی که برای چنین تبعیضی به عمل آید به طور تساوی از حمایت قانون بهره مند شوند.

بیان دیدگاه